Szkoła Podstawowa nr 127

Wyszukiwarka

Szkoła Podstawowa nr 127

03-438 Warszawa

ul. Kowieńska 12/20

tel. 22 619 30 88

Specjaliści radzą - "Kiedy czas do szkoły"

W wielu krajach europejskich dzieci rozpoczynają edukację szkolną w szóstym a nawet piątym roku życia. W Polsce dzięki wprowadzanej obecnie reformie oświatowej także obniża się wiek pójścia do szkoły z siódmego roku życia na szósty. 1 września 2012r będzie to już obowiązek wszystkich sześciolatków! . Jakie warunki muszą być spełnione? Wystarczy, aby placówka była odpowiednio przygotowana a dziecko uczestniczyło w nauczaniu przedszkolnym w roku poprzedzającym pójście do szkoły, czyli jako pięciolatek. Warto już teraz zastanowić się co to jest gotowość szkolna? W dzisiejszych czasach, pełnych zawrotnego tempa wiele maluchów wykazuje ogromną chęć i gotowość do uczenia się, poznawania świata i dojrzałość do nauki. Dzieci te nim rozpoczną edukację w szkole już pięknie czytają, dobrze liczą, mają bogate słownictwo. Opowiadają niebanalne historie, prawidłowo konstruują wypowiedzi i wykazują się wysokimi możliwościami umysłowymi. Mają świetną pamięć, znają wiele wierszyków i piosenek. Są także sprawne ruchowo, manualnie i dobrze radzą sobie w różnych sytuacjach społecznych[ nawiązują prawidłowe relacje z rówieśnikami i dorosłymi, podporządkowują się regułom panującym w otoczeniu]. Potrafią dobrze koncentrować uwagę, kontrolują negatywne emocje, są odporne na sytuacje stresowe. Ponadto mają dobry słuch, wzrok , są fizycznie zdrowe a czynności samoobsługowe wykonują samodzielnie( ubieranie, jedzenie, wiązanie butów itp.).We wszystkich sferach emocjonalnej, fizycznej, społecznej i umysłowej osiągnęły dojrzałość! To właśnie jest gotowość szkolna. Będzie to świetna podstawa do osiągania przez dziecko sukcesów w nauce w szkole! Ale bywa i tak, że dziecko nie rozwija się harmonijnie we wszystkich tych sferach. Rodzice często cieszą się przede wszystkim z rozwoju umysłowego dziecka, a przecież rozwój inteligencji ogólnej nie równa się dojrzałości do nauki! Albo nie zauważają bądź nie chcą zauważać, że np. jest ono niedojrzałe emocjonalnie czy niewyraźnie mówi. Pamiętajmy o tym i zastanówmy się jak wówczas pomóc dziecku? Jeżeli chcecie Państwo, by dziecko rozpoczęło edukację w wieku 6 lat ,a dziecko ma pewne trudności możecie liczyć na współpracę i pomoc nauczyciela oraz specjalistów pracujących w szkole/pedagogów, logopedów, terapeutów pedagogicznych/ Sprawdzą oni tzw. gotowość szkolną i zapoznają Was z osiągnięciami dziecka, jego możliwościami i rozwojem. Wskażą obszary, w których należy je wspierać i jeśli będzie to konieczne zaproszą dziecko na specjalistyczne, bezpłatne zajęcia.

Drodzy Rodzice!

• Możecie uczestniczyć np. w zajęciach z logopedą , intensywnie ćwiczyć z dzieckiem w domu, przyspieszy to znacznie czynione przez dziecko postępy i wyrówna start szkolny.

• Bazując na doświadczeniach specjalistów i własnym postrzeganiu dziecka będziecie mieć pełen obraz, jak należy pobudzać jego rozwój, wyrabiać tę gotowość, jak pomagać, gdy są trudności. Nie bójcie się pytać o swoje dziecko, to przecież czas wyrównywania ewentualnych braków!

Specjaliści są po to ,aby pomóc. Macie Państwo wątpliwości, czy poradzi sobie ono w szkole? Dziecko prezentuje opóźnienia w zakresie jednej, może kilku sferach rozwoju? Wiele dzieci mimo sześciu lat nie osiągnęło jeszcze gotowości szkolnej. Wymagają fachowej pomocy i podarowany im dodatkowy czas będzie dla nich szansą a nie powodem wstydu czy niepokoju. Pamiętajmy, że realizowana właśnie reforma ma na celu dostosowanie do indywidualnych możliwości sześciolatka programów zajęć, wymagań, a także otoczenia, sal, placów zabaw. Każde dziecko ma przecież własne, indywidualne tempo rozwoju. To jeszcze po prostu małe dzieci, którym potrzebne są zabawki, bezpieczna atmosfera i zabawa! Jak zawsze patrzmy na nie, jako niepowtarzalne osoby, które mają ścigać się same ze sobą pokonując swoje ograniczenia, wyrównując deficyty a rozwijając potencjalne możliwości w szkole i później w dorosłym życiu.